Google Ads – Undgå Begynderfejl

Søgeord – Vælg de rigtige

Mange iværksættere som ikke har dybere kendskab til Google Ads platformen er ikke specifikke nok i deres tilgang til hvilke søgeord de gerne vil findes på.

Det er vigtigt at udvælge de rigtige søgeord. Enten kan man få hjælp af et bureau til analyse og opsætning eller også skal man være omhyggelig med hvilke ord man udvælger.

Ofte ses følgende eksempel:
Vi har et Tømrerfirma - Ejeren vil gerne findes når folk søger kvalitet, hus eller bygning.
For 99% er disse søgeord ikke interessante. Hold altid tillægsord der står alene udenfor. Undgå ”for brede” termer som hus. Vi ved ikke om de leder efter ejendomsmægler, byggefirma eller tømrer.
Her skal kredses omkring selve de ydelser tømreren udfører som f.eks. ”tømrerarbejde”.

Søgeord - Matchning

Når du har valgt de ”rigtige” søgeord, har det også en betydning hvordan de implementeres. I korte træk betyder det at Google har defineret nogle tegn man kan sætte søgeordet imellem, som har betydning for hvornår du bliver vist.
Der findes fire matchtyper. Bredt Søgeord, Modifikator til Bredt søgeord, Sætning og Eksakt.

Matchtype Særligt tegn Eksempel på søgeord Annoncer kan blive vist ved søgninger, der indeholder: Eksempelsøgninger
Fleksibel søgning ingen dame jakker Stavefejl, synonymer, relaterede søgninger og andre relevante varianter. - køb dame jakker
- kvinde tøj
Modifikator til bredt match +søgeord +dame +jakker Alle de udtryk, der er angivet med tegnet + (eller relevante varianter af disse udtryk) i vilkårlig rækkefølge. Yderligere ord kan vises før, efter eller mellem termerne. - dame jakker og sko
- jakker dame
Sætningsmatch "søgeord" "dame jakker" Matcher udtrykket (eller relevante varianter af sætningen) med andre ord før eller efter. - dame jakker
- køb dame jakker
- dame jakker på tilbud
Eksakt match [søgeord] [dame jakker] Eksakt udtryk eller relevante varianter af dette eksakte udtryk med den samme betydning. - dame jakker
- kvinde jakker
- jakker dame
- jakker kvinde

Annoncer

Annoncerne er den ”fysiske” ting vi ser i selve søgningen på google. Derfor gælder det om at fylde så meget som muligt. Når du opretter annoncer, skal du sørge for at gøre brug af alle overskrifter og beskrivelseslinjer, også selvom de måske ikke alle sammen bliver vist hver eneste gang.
Det er ikke nok bare at udfylde det med ligegyldige bogstaver. Du skal naturligvis forsøge at flette søgeordene sammen med annoncerne, så der er en sammenhæng imellem det søgte og det viste.

Det er altid en god ide at have mindst 3 forskellige annoncer til at køre sideløbende så du har lidt forskelligt at teste på for at finde ud af hvad forbrugerne ”tænder på”.
- Jo mere du fylder jo mere bliver du set. -> hvilket giver anledning til det næste punkt. Udvidelser til annoncerne.

Udvidelser

I forbindelse med opsætningen af en Google Ads konto glemmer mange annonceudvidelserne, som foruden det ”bare” at få annoncerne til at fylde mere også har en positiv påvirkning på kvalitetsscoren.

Det er ikke fordi nogle udvidelser er MEGET vigtigere end andre. Der er udvidelser som undersidelinks, hvilken de fleste kan bruge og så er der app udvidelse, som du kun kan bruge med en tilgængelig app.

Det gode råd er, at gøre brug af så mange som muligt, såfremt det giver mening for din virksomhed, hjemmeside og markedsføring.

Vi kommer ikke til at gennemgå nogle udvidelser i dette indlæg, men vi har hurtigt beskrevet nogle af udvidelserne tidligere.

Læs mere om udvidelser her:
Part 1: https://terzet.dk/adwords-annonceudvidelser/
Part 2: https://terzet.dk/annonceudvidelser-part-22/

Landingsside

Mange førstegangsbrugere af Google Ads sender alle annoncer til forsiden i stedet for at linke ned til det mest relevante indhold i forhold til søgeordene.
Lad os vende tilbage til tømreren. Hvis folk har søgt på bygningsrenovering, så skal vi ikke sende dem til forsiden, hvorfra de skal finde frem til den information de skal bruge – de skal sendes direkte til den side der handler om bygningsrenovering og hvorfra man kan sende en kontaktformular eller ringe på et telefonnummer.

Kontakt os og få den rette rådgivning